مزایای طراحی سایت واکنشگرا
مزایای طراحی سایت واکنشگرا

گوش و چشم وب فارسی پر شده است از عبارت واکنشگرا با همان ریسپانسیو ( responsive ) .

در باب ماهیت واکنش گرا نوشته ها نوشته شده و اطلاعات زیادی در این زمینه موجود است . ما در متن این مقاله سعی داریم تا مواردی ملموس از مزایای طراحی سایت واکنشگرا داشته باشیم و در این بین می خواهیم نگاهی مقایسه ای بر کالبد مقاله حاکم کنیم .

در ادامه فهرستی از مزایای مهم طراحی سایت واکنشگرا را آورده ایم :

 

1 – نگاه هوشمندانه به آینده با طراحی سایت واکنشگرا

باید این واقعیت را پذیرفت که هرروز درصد زیاد تری از کاربران وب سایت را کاربرانی تشکیل می دهند که سایت هارا با مرورگر موبایل خود بازدید می کنند . برای اینکه شانس دیده شدن در صفحه نمایش دستگاه های این کاربران از دست نرود ، ضروری است که طراحی وب سایت ریسپانسیو انجام شود .

 

2 – پرداخت هزینه مقرون به صرفه برای واکنشگرا کردن سایت

جمله معروف تبلیغات هزینه نیست سرمایه گذاری است را مرور می کنیم و می گوییم واقعاً هزینه ای که برای تبدیل سایت معمولی به سایت واکنشگرا پرداخت می شود ، در مقایسه با کارامدی طراحی وب سایت ریسپانسیو بسیار ناچیز است . به نوعی رعایت استاندارد مفیدی است که هزینه ای جزئی باید بابت آن پرداخت . 

 

3 – صرفه جویی در هزینه و زمان با طراحی سایت واکنشگرا

اگر تصمیم به اقدام برای واکنشگرا کردن سایت گرفته شده باشد ، طبیعی است که از بسیاری از دوباره کاری ها و موازی کاری ها جلوگیری به عمل خواهد آمد . چنانچه این تصمیم در ابتدای طراحی وب سایت ریسپانسیو گرفته شود ، در صرف وقت و هزینه صرفه جویی شده است .

 

4 – ایجاد مزیت رقابتی با طراحی سایت Responsive (ریسپانسیو) یا واکنشگرا

هنوز هم بسیاری از کسب و کار ها سایت خود را به یک سایت واکنشگرا تغییر نداده اند . به قول شوماخر راننده آلمانی معروف تیم ایتالیایی فراری در سری مسابقات اتومبیلرانی فرمول یک در پاسخ به راز پیروزی های پی در پی خود : زمانی که همه ترمز می کنند من گاز می دهم ؛ در رابطه با طراحی وب سایت ریسپانسیو هم چنین است و زمانی که هنوز رقبا دست به کار نشده اند ، باید نسبت به پیش افتادن از رقبا اقدام کرد .

 

5 – عقب نماندن از رقبا با طراحی سایت واکنشگرا

اگر کسب و کار صاحبان وب سایت ها در بازاری فعالیت می کند که رقبایش پیشتر اقدام به طراحی وب سایت ریسپانسیو کرده اند ، ضروری است هرچه سریعتر نسبت به جبران این کاستی اقدامات لازم صورت پذیرد .

 

6 – پیشروی ارائه خدمات همگام با بازار و جامعه با طراحی سایت واکنشگرا

زمان هایی هست که جبر حاکم بر بازار ، ایجاب می کند که فروشندگان و ارائه دهندگان خدمات ، نوع خاصی از فروش کالا و خدمات را برگزینند . طراحی وب سایت ریسپانسیو برای پاسخگویی به تقاضای موجود در مرور اینترنت با تلفن همراه توسط کاربران از این موارد است ؛ لذا باید تمهیدات لازم برای حرکت همگام با بازار و جامعه اندیشیده شده باشد .

 

7 – افزایش بازدید کننده و افزایش تنوع سلایق بازدیدکننده با طراحی سایت واکنشگرا

از مزیت های ملموس طراحی وب سایت ریسپانسیو ، افزایش چشمگیر بازدید از سایت هاست که در اثر بازدید کاربران گوشی های هوشمند رخ می دهد .

 

8 – عدم تکراری بودن محتوا با طراحی سایت واکنشگرا

یکی از چیزهایی که موتور جستجوی گوگل به شدت از آن بیزار است ، وجود محتوای تکراری است . محتوای تکراری را اصطلاحاً داپلیکیت کانتنت می نامند ( duplicate content ) . این محتوای تکراری در گذشته به دلیل ایجاد نسخه موبایل وب سایت به صورت مجزا از سایت اصلی ولی با محتوای یکسان ایجاد می شد و طبق خروجی های منتشره توسط گوگل ، این رویداد سبب افت رتبه صفحات فهرست شده سایت ها در گوگل می شد . اکنون اگر وب سایت ها به صورت موبایل فرندلی ( mobile friendly ) که اصطلاح خود گوگل است طراحی شوند ، از مشکلات مذکور در امان خواهند بود.