نقش محتوا در سئو، محتوا در سئو فقط محتوای متنی نیست!
نقش محتوا در سئو، محتوا در سئو فقط محتوای متنی نیست!

مدت هاست که اهمیت محتوا در وب سایت ها بر همگان ثابت شده و تلاش همگانی فعالان عرصه وب ، جذب مخاطب به مفهوم عام می باشد . زمانی در عرصه بازاریابی ، تاکید زیادی روی بازاریابی از طریق تولید محتوا می شد . تلاش های مذکور نیز در همین راستاست . مشکل این است که یک باور غلط توسط بسیاری از افراد در این زمینه وجود دارد و آن این است که محتوا یعنی متن و مقاله ؛ به عبارتی تصور می کنند که هرچه مطالب زیاد تر تولید کنند ( به طور مشخص تولید URL و صفحه در سایت ) ، در راستای سئو اصولی گام برداشته اند . اما به شما می گوییم که تولید صفحات زیاد به معنی سئو حرفه ای نیست . بهتر آن است که صفحه ورود کاربر یا همان صفحه هدف که از آن تحت عنوان Landing Page یاد می شود و در گوگل رتبه می گیرد ( google page rank ) را با محتوای درست ، مرتبط و با کیفیت پر کرد تا بهره وری سایت بالا برود . برخی اقدام به ساخت صفحات فرعی و درج مطالب بسیار زیاد در فضایی مانند وبلاگ وب سایت می کنند . البته عموماً نارضایتی هایی هم دارند که این کار به شکل مطلوب موثر واقع نشده است . دلیل آن است که به مخاطب دقیقاً همان چیزی که می خواسته را ارائه نکرده اند . مخاطب خواهان داشتن همه اطلاعات مفید و مورد نیاز به شکل خلاصه می باشد . از این رو ، بهتر است به جای پرداختن به پیشینه محصولات و شهر تولید کننده و امثال این اطلاعات غیر مفید در صفحات فرعی ، همان صفحه هدف را با ابزار مورد نیاز مشتری پر کنیم . مثلاً در سایت های فروشگاهی ، فیلترهای مورد نیاز مشتری باید قرار داده شود تا مشتری بتواند به آسانی به محصول مورد نظر خود برسد .

اگر صفحاتی که صفحات هدف نیستند را در معرض حجمی از محتوا قرار دهیم ، گامی رو به جلو و در راستای محبوبیت مطالب و صفحات و به طور کلی سایت بر نداشته ایم .

اگر این پرسش وجود داشته باشد که محتوا چیست ، باید گفت محتوا ( در وب سایت ) هر چیزی است که مخاطب وب سایت را بهره مند کند . یعنی هدف هر محتوا از هر نوع در سایت ، باید این باشد که مخاطب را به خواسته اش برساند . این محتوا می تواند متن ، ویدیو ، صدا یا همان پادکست ، عکس ، جدول ، نمودار و هر چیز دیگر باشد . همین که بپذیریم محتوا فقط متن نیست کافی است . گاهی اوقات یک عکس یا اینفوگرافی ، بسیار بهتر از یک متن بلند بالا برای کاربر مفید واقع می شود . لذا باید به این نکته توجه داشت که تعریف محتوا در وب سایت را نباید محدود به متن و مقاله دانست .

باید این نکته را مد نظر داشت که محتوا به دو دسته مفید و غیر مفید تقسیم می شود . محتوای مفید یعنی محتوایی که به کار کاربران یک وب سایت مفروض بیاید و آنان را بهره مند سازد و در مسیر آگاهی بخشی یا رفع نیاز آنان گام بردارد . مثلاً یک وبسایت ادبی ، باید در زمینه ادبیات فعالیت کند و کام مخاطب را از محتوای ادبی سیراب کند . حال اگر همین وب سایت به مطالبی مانند مقالات علمی درباره حشرات جنگل آمازون بپردازد ، حتی اگر محتوای با کیفیت و موثقی تولید کرده باشد ، با توجه به موضوع وب سایت ادبی ، کاری غیر مفید کرده و در واقع محتوای غیر مفید تولید کرده است . پس از این همه توضیح ، در بیانی خلاصه می خواهیم بگوییم اگر یک وب سایت مطالب غیر مرتبط با موضوع خود تولید کند ، ره به بیراهه برده و با قدرت می توان گفت نام این کار ، سئو نیست .

شاید یکی دیگر از تصورات غلط در این زمینه ، تصوری باشد که به زیاد بودن و طولانی بودن مطلب می پردازد . واقعیت این است که محتوای طولانی ، پتانسیل بالایی برای فراری دادن مخاطب دارد . حتی ممکن است با دیدن حجم مطلب ، اقدام به بازدید از مطلب نشود . پس نتیجه این که محتوا باید از لحاظ مقدار هم استانداردهایی را رعایت کرده باشد .

یک تذکر خیلی کوتاه می دهیم و آن این که به یک عنصر روانی باید توجه داشت . یعنی می خواهیم بگوییم واقع بین باشید و انتظار نداشته باشید که بتوانید به صورت صد درصدی رضایت همه کاربران ورودی به وب سایت خود را جلب کنید . افراد با انگیزه و اهداف متفاوت وارد سایت می شوند و این که بخواهیم همه رضایت همه مخاطبان را جلب کنیم ، تقریباً ممکن نیست .

در پایان اگر بخواهیم متر و معیاری برای کیفیت محتوای تولیدی معرفی کنیم ، باید بگوییم معیار ، رفع نیاز مخاطب / کاربر است . باید مخاطب در صفحات سایت شما ماندگاری داشته باشد . اگر کاربر زمان زیادی را در وب سایت شما صرف کند ، می توان گفت user engagement یا همان درگیر شدن مخاطب در وب سایت رخ داده است . حال تصور کنید این درگیری و بهره برداری از مطالب ، همراه شود با استاندارهای سئو که در بالا در رابطه با تولید محتوای سئو به آن اشاره شد ؛ در اینجا می توان گفت شما یکی از گام های لازم در راستای بهینه سازی وب سایت یا search engine optimization  را با موفقیت برداشته اید .